Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Durumu

Stok Kodu:
9789750278006
Boyut:
16.0x24.0
Sayfa Sayısı:
175
Baskı Sayısı:
1
Basım Tarihi:
Haziran 2022
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
1. Hamur
Kategori:
%10 indirimli
290,00
261,00
9789750278006
924304
Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Durumu
Bilgisayar Oyunlarının Hukuki Durumu
261.00
Av. Emin Hamdi Uysal
İÇİNDEKİLER

İçindekiler
Önsöz 7
Teşekkür 9
Kısaltmalar 15
Giriş 17
1. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNU KAVRAMI, TANIMI, UNSURLARI,
TARİHÇESİ, ÖNEMİ VE TÜRLERİ
I. KAVRAM VE TANIM 19
A. Kavram 19
B. Tanım 22
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ UNSURLARI 24
A. Zorunlu Unsurlar 27
1. Yazılım Unsuru / Programlama/ Kod 27
a. Oyun Motoru 28
b. Yapay Zekâ 28
2. Oyun Tasarımı 29
3. Etkileşim Unsuru 31
B. Sair Unsurlar 32
1. Senaryo/Hikâye 32
2. Puanlama/Kazanma Sistemi 33
3. Ses/Müzik 33
4. Görsellik 34
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ TARİHÇESİ 35
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ ÖNEMİ 38
V. BİLGİSAYAR OYUNU TÜRLERİ 40
A. Oynanış Özelliklerine Göre Bilgisayar Oyunları 40
1. Birinci Şahıs Nişancı (FPS–First Person Shooter) Oyunları 40
2. Gerçek Zamanlı Strateji (RTS– Real Time Strategy) Oyunları 40
3. MOBA (Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Arenası) 41
4. Spor Oyunları 41
5. Battle Royale (Meydan Muharebesi) 42
6. MMORPG (Devasa Çok Oyunculu Çevrimiçi Rol Yapma Oyunları) 42
7. Dövüş Oyunları 43
8. Yarış Oyunları 43
9. Blokzincir (Blockchain) Oyunları 43
B. Satış Yöntemlerine Göre Bilgisayar Oyunları 44
1. Ücretli Oyunlar 45
2. Ücretsiz Oyunlar 45
3. Free to Play Oyunlar 45
C. Bağımsız Oyunlar (Indie Games) 46
2. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ SORUNU
I. GENEL OLARAK 49
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ BİLGİSAYAR PROGRAMI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 49
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ SİNEMA ESERİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 50
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ İŞLEME ESER OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 52
V. BİLGİSAYAR OYUNLARININ VERİ TABANI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 55
VI. BİLGİSAYAR OYUNLARININ MULTİMEDYA (ÇOKLU ORTAM) OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 57
3. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ
FİKRÎ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI
I. GENEL OLARAK 59
II. FSEK KAPSAMINDA KORUMA 59
A. Bilgisayar Oyunlarının Bilgisayar Programı Hükümlerince Korunması 65
B. Bilgisayar Oyunlarının Sinema Eseri Hükümlerince Korunması 72
1. Etkileşim Unsuru ve Bilgisayar Oyunlarındaki Önemi 74
2. Hareketli Görüntü Dizisi Bakımından Değerlendirme 79
C. Bilgisayar Oyunlarının Multimedya (Çoklu Ortam) Eser Olarak Korunması 81
D. Bilgisayar Oyunlarının Görsel/İşitsel Eser Olarak Korunması 84
E. Bilgisayar Oyunlarının Her Bir Unsurunun Ayrı Ayrı Korunması 87
1. İlim ve Edebiyat Eser Türüne Giren Unsurların Korunması 87
2. Musiki Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 90
3. Güzel Sanat Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 91
4. Sinema Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 94
5. Ayrı Ayrı Korumanın Sonuçları 94
F. Bilgisayar Oyunlarının Sözleşmelerle Korunması 95
1. Oyunlardaki Fikrî Mülkiyet Anlaşmaları 96
a. İçerik Edinme ve Tutma Anlaşmaları 96
b. Oyun Platformu Anlaşmaları 96
c. Üçüncü Taraf Anlaşmaları 96
d. Yayıncı Bağlantılı Fikrî Hak Anlaşmaları 97
e. Oyun Sonrası Lisans Anlaşmaları 97
f. Son Kullanıcı Lisans Sözleşmeleri 97
G. Oyun İçi Varlıkların Korunması/ Oyuncuların Hak Sahipliği Sorunu 99
1. Oyuncuların (Kullanıcıların) İcracı Sanatçı Sayılması 103
2. Çalışan Buluşlarına Nispetle Çözüm 105
3. Oyuncuların Katkısının İşleme Eser Sayılması 107
4. Bilgifilm Kavramı 110
H. Korumadan Yararlanamayacak Ögeler 111
1. Scènes à Faire Doktrini 111
2. Merger (Birleşme) Doktrini 113
3. Oynanış/Oyun Mekaniği (Gameplay) 113
4. Adil Kullanım (Fair Use) 114
III. SMK KAPSAMINDA KORUMA 115
A. Marka Koruması 116
B. Tasarım Koruması 117
C. Patent Koruması 118
IV. HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNCE KORUMA 122
V. ULUSLARARASI HUKUKTAKİ DURUM 125
A. Amerika Birleşik Devletleri 125
1. Önemli Bir Vaka: Yonatan Cohen Davası 127
B. Belçika 128
C. Brezilya 129
D. Çin 130
E. Fransa 132
F. Hindistan 133
G. İtalya 134
H. Milletlerarası Hukuk 135
VI. TÜRK HUKUKU İÇİN ÖNERİMİZ 136
4. BÖLÜM
E–SPOR
I.GENEL OLARAK 141
II. E–SPOR BİR SPOR DALI OLARAK DEĞERLENDİRİLEBİLİR Mİ? 141
A. Oyuncuların (Gamer) Tabi Olacağı Hukuk Rejimi 143
III. E–SPOR TURNUVALARINDA VE SÖZLEŞMELERİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 143
A. E–Sporda Doping 145
B. E–Spor Sözleşmeleri 147
IV. E–SPOR UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ 149
Sonuç 153
Kaynakça 161
Kavram Dizini 173
Av. Emin Hamdi Uysal
İÇİNDEKİLER

İçindekiler
Önsöz 7
Teşekkür 9
Kısaltmalar 15
Giriş 17
1. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNU KAVRAMI, TANIMI, UNSURLARI,
TARİHÇESİ, ÖNEMİ VE TÜRLERİ
I. KAVRAM VE TANIM 19
A. Kavram 19
B. Tanım 22
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ UNSURLARI 24
A. Zorunlu Unsurlar 27
1. Yazılım Unsuru / Programlama/ Kod 27
a. Oyun Motoru 28
b. Yapay Zekâ 28
2. Oyun Tasarımı 29
3. Etkileşim Unsuru 31
B. Sair Unsurlar 32
1. Senaryo/Hikâye 32
2. Puanlama/Kazanma Sistemi 33
3. Ses/Müzik 33
4. Görsellik 34
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ TARİHÇESİ 35
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ ÖNEMİ 38
V. BİLGİSAYAR OYUNU TÜRLERİ 40
A. Oynanış Özelliklerine Göre Bilgisayar Oyunları 40
1. Birinci Şahıs Nişancı (FPS–First Person Shooter) Oyunları 40
2. Gerçek Zamanlı Strateji (RTS– Real Time Strategy) Oyunları 40
3. MOBA (Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Arenası) 41
4. Spor Oyunları 41
5. Battle Royale (Meydan Muharebesi) 42
6. MMORPG (Devasa Çok Oyunculu Çevrimiçi Rol Yapma Oyunları) 42
7. Dövüş Oyunları 43
8. Yarış Oyunları 43
9. Blokzincir (Blockchain) Oyunları 43
B. Satış Yöntemlerine Göre Bilgisayar Oyunları 44
1. Ücretli Oyunlar 45
2. Ücretsiz Oyunlar 45
3. Free to Play Oyunlar 45
C. Bağımsız Oyunlar (Indie Games) 46
2. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ HUKUKİ NİTELİĞİ SORUNU
I. GENEL OLARAK 49
II. BİLGİSAYAR OYUNLARININ BİLGİSAYAR PROGRAMI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 49
III. BİLGİSAYAR OYUNLARININ SİNEMA ESERİ OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 50
IV. BİLGİSAYAR OYUNLARININ İŞLEME ESER OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 52
V. BİLGİSAYAR OYUNLARININ VERİ TABANI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 55
VI. BİLGİSAYAR OYUNLARININ MULTİMEDYA (ÇOKLU ORTAM) OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ 57
3. BÖLÜM
BİLGİSAYAR OYUNLARININ
FİKRÎ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI
I. GENEL OLARAK 59
II. FSEK KAPSAMINDA KORUMA 59
A. Bilgisayar Oyunlarının Bilgisayar Programı Hükümlerince Korunması 65
B. Bilgisayar Oyunlarının Sinema Eseri Hükümlerince Korunması 72
1. Etkileşim Unsuru ve Bilgisayar Oyunlarındaki Önemi 74
2. Hareketli Görüntü Dizisi Bakımından Değerlendirme 79
C. Bilgisayar Oyunlarının Multimedya (Çoklu Ortam) Eser Olarak Korunması 81
D. Bilgisayar Oyunlarının Görsel/İşitsel Eser Olarak Korunması 84
E. Bilgisayar Oyunlarının Her Bir Unsurunun Ayrı Ayrı Korunması 87
1. İlim ve Edebiyat Eser Türüne Giren Unsurların Korunması 87
2. Musiki Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 90
3. Güzel Sanat Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 91
4. Sinema Eseri Türüne Giren Unsurların Korunması 94
5. Ayrı Ayrı Korumanın Sonuçları 94
F. Bilgisayar Oyunlarının Sözleşmelerle Korunması 95
1. Oyunlardaki Fikrî Mülkiyet Anlaşmaları 96
a. İçerik Edinme ve Tutma Anlaşmaları 96
b. Oyun Platformu Anlaşmaları 96
c. Üçüncü Taraf Anlaşmaları 96
d. Yayıncı Bağlantılı Fikrî Hak Anlaşmaları 97
e. Oyun Sonrası Lisans Anlaşmaları 97
f. Son Kullanıcı Lisans Sözleşmeleri 97
G. Oyun İçi Varlıkların Korunması/ Oyuncuların Hak Sahipliği Sorunu 99
1. Oyuncuların (Kullanıcıların) İcracı Sanatçı Sayılması 103
2. Çalışan Buluşlarına Nispetle Çözüm 105
3. Oyuncuların Katkısının İşleme Eser Sayılması 107
4. Bilgifilm Kavramı 110
H. Korumadan Yararlanamayacak Ögeler 111
1. Scènes à Faire Doktrini 111
2. Merger (Birleşme) Doktrini 113
3. Oynanış/Oyun Mekaniği (Gameplay) 113
4. Adil Kullanım (Fair Use) 114
III. SMK KAPSAMINDA KORUMA 115
A. Marka Koruması 116
B. Tasarım Koruması 117
C. Patent Koruması 118
IV. HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNCE KORUMA 122
V. ULUSLARARASI HUKUKTAKİ DURUM 125
A. Amerika Birleşik Devletleri 125
1. Önemli Bir Vaka: Yonatan Cohen Davası 127
B. Belçika 128
C. Brezilya 129
D. Çin 130
E. Fransa 132
F. Hindistan 133
G. İtalya 134
H. Milletlerarası Hukuk 135
VI. TÜRK HUKUKU İÇİN ÖNERİMİZ 136
4. BÖLÜM
E–SPOR
I.GENEL OLARAK 141
II. E–SPOR BİR SPOR DALI OLARAK DEĞERLENDİRİLEBİLİR Mİ? 141
A. Oyuncuların (Gamer) Tabi Olacağı Hukuk Rejimi 143
III. E–SPOR TURNUVALARINDA VE SÖZLEŞMELERİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR 143
A. E–Sporda Doping 145
B. E–Spor Sözleşmeleri 147
IV. E–SPOR UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ 149
Sonuç 153
Kaynakça 161
Kavram Dizini 173
AKBANK
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 261,00    261,00   
2 133,11    266,22   
3 90,48    271,44   
4 69,17    276,66   
5 56,38    281,88   
6 47,85    287,10   
ZİRAAT BANKASI
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 261,00    261,00   
2 133,11    266,22   
3 90,48    271,44   
4 69,17    276,66   
5 56,38    281,88   
6 47,85    287,10   
GARANTİ BANKASI
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 261,00    261,00   
2 133,11    266,22   
3 90,48    271,44   
4 69,17    276,66   
5 56,38    281,88   
6 47,85    287,10   
İŞ BANKASI
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 261,00    261,00   
2 133,11    266,22   
3 90,48    271,44   
4 69,17    276,66   
5 56,38    281,88   
6 47,85    287,10   
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat